Czym jest marketing mix?

245
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis
Autor: Campaign Creators, źródło: unsplash.com

Nie można mówić o skutecznym funkcjonowaniu firmy bez przemyślanych działań marketingowych. Strategie reklamowe najlepiej opierać na sprawdzonych założeniach teoretycznych, które już niejednokrotnie przyniosły wymierne korzyści w praktyce. Jedną z takich teorii jest marketing mix.

Czym jest marketing mix? Określa się go także mianem kompozycji marketingowej. Jest to system wzajemnie ze sobą powiązanych elementów, procesów, działań i metod, które wykorzystuje się w przedsiębiorstwie, aby wpływać na  otoczenie rynkowe tworzone przez konkurentów i klientów. W marketingu mix wyróżnia się kilka koncepcji, najpopularniejszymi są tzw. 4P i 7P.

Koncepcja 4P

4P to najstarsza koncepcja marketingu mix. Jej nazwa to skrót od angielskich słów: product, price, promotion, place. Wyjaśnijmy znaczenie każdego elementu:

  • produkt (product) – to po prostu wyprodukowany towar w fizycznej postaci, ale także usługa. Powinien spełniać określone funkcje, cechować się wysoką jakością i odpowiadać na potrzeby klientów,
  • cena (price) – powinna być odpowiednio ustalona. Zależy od wielu czynników, w tym kosztów promocji, dystrybucji i produkcji,
  • promocja (promotion) – dotyczy działań, których celem jest przekazanie informacji o produkcie bądź usłudze,
  • dystrybucja (place) – jest związana z kanałami, za których pośrednictwem produkty i usługi trafiają do klienta.

Powyższe elementy powinny być najważniejszymi podczas opracowywania skutecznych kampanii reklamowych.

Koncepcja 7P

Podstawowa koncepcja 4P z czasem została rozszerzona o trzy elementy. W ten sposób powstała koncepcja 7P, w której uwzględniono:

  • ludzi (people) – żadne przedsiębiorstwo nie mogłoby istnieć bez odpowiednich zasobów ludzkich, dlatego ważne jest dbanie o zatrudniane osoby, ponieważ wpływa to na osiągane wyniki sprzedaży,
  • proces (process) – działania marketingowo-sprzedażowe, które mają pomóc w zbudowaniu dobrego wizerunku marki,
  • świadectwo materialne (physical evidence) – czynniki budujące wizerunek firmy, odpowiadające za jakość i profesjonalizm, na przykład logo, identyfikacja wizualna czy aranżacja siedziby.

Znaczenie marketingu mix

Koncepcje kompozycji marketingowej ułatwiają zaplanowanie, opracowanie i wdrożenie precyzyjnych strategii marketingowych, pozwalając jednocześnie uniknąć niepotrzebnych błędów, na przykład kosztów związanych z wprowadzeniem towaru, który nie zyskałby popularności. Pomaga także zrozumieć wymagania klientów i dopasować do nich sposób promocji.

Marketing mix stanowi świetny punkt wyjścia do większych strategii, szczególnie tych nastawionych na działania prowadzone w sieci. Można dalej uzupełniać go o założenia marketingu internetowego, w tym marketingu afiliacyjnego. Co to jest marketing afiliacyjny? To reklama, która opiera się na poleceniach danego produktu albo usługi. Charakterystyczne dla tego modelu jest to, że za reklamę odpowiada partner marketingowy, a nie twórca, wydawca towaru. Każdą kampanię reklamową warto rozbudowywać przy wykorzystaniu różnych metod i narzędzi.

Zdjęcie główne: Campaign Creators/unsplash.com

Zostaw komentarz