Nie można mówić o skutecznym funkcjonowaniu firmy bez przemyślanych działań marketingowych. Strategie reklamowe najlepiej opierać na sprawdzonych założeniach teoretycznych, które już niejednokrotnie przyniosły wymierne korzyści w praktyce. Jedną z takich teorii jest marketing mix.
Czym jest marketing mix? Określa się go także mianem kompozycji marketingowej. Jest to system wzajemnie ze sobą powiązanych elementów, procesów, działań i metod, które wykorzystuje się w przedsiębiorstwie, aby wpływać na otoczenie rynkowe tworzone przez konkurentów i klientów. W marketingu mix wyróżnia się kilka koncepcji, najpopularniejszymi są tzw. 4P i 7P.
4P to najstarsza koncepcja marketingu mix. Jej nazwa to skrót od angielskich słów: product, price, promotion, place. Wyjaśnijmy znaczenie każdego elementu:
Powyższe elementy powinny być najważniejszymi podczas opracowywania skutecznych kampanii reklamowych.
Podstawowa koncepcja 4P z czasem została rozszerzona o trzy elementy. W ten sposób powstała koncepcja 7P, w której uwzględniono:
Koncepcje kompozycji marketingowej ułatwiają zaplanowanie, opracowanie i wdrożenie precyzyjnych strategii marketingowych, pozwalając jednocześnie uniknąć niepotrzebnych błędów, na przykład kosztów związanych z wprowadzeniem towaru, który nie zyskałby popularności. Pomaga także zrozumieć wymagania klientów i dopasować do nich sposób promocji.
Marketing mix stanowi świetny punkt wyjścia do większych strategii, szczególnie tych nastawionych na działania prowadzone w sieci. Można dalej uzupełniać go o założenia marketingu internetowego, w tym marketingu afiliacyjnego. Co to jest marketing afiliacyjny? To reklama, która opiera się na poleceniach danego produktu albo usługi. Charakterystyczne dla tego modelu jest to, że za reklamę odpowiada partner marketingowy, a nie twórca, wydawca towaru. Każdą kampanię reklamową warto rozbudowywać przy wykorzystaniu różnych metod i narzędzi.
Zdjęcie główne: Campaign Creators/unsplash.com